Voorwoord van de Voorzitter Paul Janmaat

Op 25 september 1944 werd Thorn bevrijd door de Belgisch-Luxemburgse Brigade Piron.

Oorlog is veel dichterbij dan we denken. De recente gebeurtenissen met name de oorlog in de Oekraïne spreken boekdelen. Daarom wil de Stichting Herdenking Thorn de herinnering aan de bevrijding van de Tweede Wereldoorlog levendig houden. We willen jongeren laten ervaren hoe bijzonder het is om in vrede te leven. Basisschoolleerlingen verzorgen daarom niet alleen het oorlogsmonument op de Kerkberg in Thorn, ze gaan ook via verschillende educatieve projecten aan de slag met de thema’s oorlog en vrede. Elke 5 jaar worden ook kinderen uit België en Luxemburg bij deze activiteiten betrokken.

Belangrijk is ook dat elk jaar de Bevrijding van Thorn herdacht wordt. De stichting organiseert daartoe een tweetal ceremonies bij de monumenten aan de Beekstraat en op de Kerkberg waarbij de 27 gevallenen van de Brigade Piron bij de Bevrijding van Thorn herdacht worden. Dat gebeurt in samenwerking met het Bataljon Bevrijding- 5 Linie, de opvolger van de Brigade Piron. De jeugd van Thorn speelt bij die herdenking een belangrijke rol. Leerlingen van groep 7 van basisschool De Koningsspil krijgen tijdens de herdenking het onderhoud van het monument aan de Kerkberg overgedragen. Tijdens een aparte ceremonie op de Wijngaard worden de Thornse burgerslachtoffers van de tweede wereldoorlog herdacht.

Tot 2009 werd de Herdenking van de Bevrijding verzorgd door de Gemeente Thorn en later de Gemeente Maasgouw. Vanaf 2009 heeft de stichting Herdenking Bevrijding Thorn deze taak overgenomen. In 2024 zal de 80 e Herdenking worden georganiseerd.

Paul Janmaat, voorzitter Stichting Herdenking Bevrijding Thorn