Op 19, 20 en 21  september 2024 herdenken dat Thorn 80 jaar geleden op 25 september 1944 door de Belgisch/Luxemburgse Brigade Piron werd bevrijd.

Een jaarlijkse traditie die wij als stichting graag willen vasthouden. Naast het herdenken van de slachtoffers is een belangrijk onderdeel van onze herdenking ook het uitdragen van de boodschap van oorlog en vrede, het kunnen en mogen leven in vrijheid.

Vanwege het 80 jaar jubileum staan we uitgebreid stil bij de bevrijding op 19, 20 en 21 september zal centrum van Thorn in het teken staan van de bevrijding. Definitief programma volgt spoedig.

Programma 19 september 2024

• 18:00 uur Aanvang plechtigheid aan de Beekstraat, herdenking en kranslegging.
  • 18:30 uur Herdenking militaire slachtoffers bij monument op de Kerkberg
    • Toespraken door de voorzitter van de stichting, de commandant van het Bataljon
    • Bevrijding - 5 Linie en de overdracht van de verzorging van het monument aan groep 7 basisschool de Koningsspil Thorn
  • 19:00 uur Herdenking burgerslachtoffers bij monument op de Wijngaard
    • Toespraken door de voorzitter van de stichting, en de burgermeester van de gemeente Maasgouw
    • Kransleggingen en bloemenhulde door de nabestaanden van de burgerslachtoffers gevolgd door een moment van stilte.
  • 19:30 uur Defilé is terug! Voor de viering van 80 jaar bevrijding is defilé in ere hersteld, met medewerking van Bataljon 5 mei-linie,       veteranen, Koninklijke Harmonie Thorn, Schutterij Sint Ansfried & Sint Michael, historische voortuigen

Programma 20 september 2024

• Concert ter ere van 80 jaar bevrijding van Thorn op buitenpodium in Thorn (nadere informatie volgt)

Programma 21 september 2024